Gunther Cogen (°1963) is een Vlaams instrumentenbouwer die zich verdiept in en toelegt op de bouw van de natuurtrompet. Hij werkt vanuit een compacte bouwstudio in Temse, en bouwt hoofdzakelijk de tromba, trompetten zoals die ook ten tijde van Johann Sebastian Bach in gebruik waren. Aansluitend bij de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, is hij er van overtuigd dat er vanuit de instrumenten zelf nog een onaangeroerd potentieel ligt te wachten, om ons de toenmalige muziek nog beter te doen begrijpen. De (her)ontdekking van het rijke 17de eeuwse repertoire uit de Gouden Eeuw met de uitgesproken symboliek van de trompet. Maar ook de kennis en gebruik van articulatie technieken met een vanzelfsprekend vocaal gebruik van de natuur harmonieken, in een correcte balans met tempo en ornamentering. Het lokaal bouwen en beschikbaar maken van historische instrumenten kan deze visie en beweging mee ondersteunen. Zijn project steunt op 3 fundamentele pijlers: bouwen-studeren-spelen!

HISTORIEK & VISIE

De Tromba of Clarino, vandaag gekend als de natuurtrompet, maakt deel uit van het erfgoed! Gedurende een periode van bijna drie eeuwen was dit instrument niet weg te denken uit het Europese muziekleven. Oorspronkelijk als signaalinstrument in een militaire of stedelijke context, bekleedde het in de Gouden Eeuw een ceremoniële functie die de absolute macht van de vorsten verklankte, en die later in de religieuze muziek transformeert naar een goddelijke symboliek. 

Neurenberg was het belangrijkste centrum van de trompetbouwkunst. De dynastieën Schnitzer, Haas en Ehe, domineerden de trompetbouw met instrumenten van een uitzonderlijke kwaliteit en dit over meerdere generaties. Hun instrumenten zijn over heel Europa terug te vinden en gelden vandaag als norm binnen de historisch geïnformeerde bouwwijze.

 

Clarke  'Ecossaise'

Rameau  'Air de Triomphe'

Als hedendaags bouwer ben ik schatplichtig aan de pre-industriële Neurenbergse traditie! Het akoestische ideaal van deze instrumenten volgt uit de gebruikte materialen, de geometrie en de bouwtechniek van die tijd, zonder het 'replica' na te streven. Buizen en klankbekers worden uit dunne messingplaat volledig handmatig gevormd, gebraseerd, gedreven en gehamerd, waarbij de materiaaltempering het ultieme vakmanschap is met de daaruit volgende sonoriteit en het rijke boventoon timbre. Ornamenten en versieringen in de vorm van gietwerk, ciseleren en graveren, plaatsen deze trompetten niet alleen in hun historisch kader, maar verheffen ze ook tot een artistiek object, waardoor ze naast academici en musici ook verzamelaars aanspreken.

Door een ambachtelijk bouwproces is elk instrument uniek met een uitgesproken karakter en persoonlijkheid!

 

Vanuit de historisch geïnformeerde praktijk, is er een groeiende vraag naar de accurate nabouw van de toenmalige muziekinstrumenten. Het bouwen ervan stelt ons vandaag voor pertinente vragen en uitdagingen: wat met de geometrie, de gebruikte materialen en de bouwtechniek in functie van het beoogde klankidioom en het uiteindelijke speelgedrag? Als hedendaags bouwer dien ik mij blijvend bewust te zijn van de toenmalige technologische inzichten en mogelijkheden, en deze te respecteren en toe te passen inclusief de beperkingen ervan! Deze bouwvisie biedt mogelijkheden voor een compact atelier, waarbij het oude ambacht een meerwaarde betekent tegenover een semi-industriële bouwwijze.